پیوند میان حافظ ایرانی و آموزه های نقد جدید غربی
نویسندگان
چکیده
اگر نگوییم دانستن نظریه های ادبی بر هر دانشجو و پژوهنده ای که در جهان ادبیات کار و کوشش دارد، واجب است، نمی توان گفت که ندانستن آن، نقصی آشکار نیست. امروز ادبیات جهان بنا بر نظریه ها و نحله ها و مکتب ها خوانده می شود و این امر اتفاقاً به فهم ادبی و فلسفی متن یاری می رساند. در این مقاله کوشش شده است با برخی از نظرها و اصول مقبول اندیشه های منتقدان غربی، رو به حافظ شود و حافظ با آن آرا و گفته ها از نو خوانده شود. در این خوانش، از منظر اصول مکتب کلاسیسیسم، فرمالیسم، ساختارگرایی و پساساختارگرایی و ادبیات سیاسی، به طور فراگیر از حافظ سخن رفته و نتیجه گرفته شده که متن حافظ، با دلایل موجه، متنی پیش رو، فراگیر، جامع الاطراف و زنده و پوینده است.
منابع مشابه
پیوند میان حافظ ایرانی و آموزههای نقد جدید غربی
اگر نگوییم دانستن نظریههای ادبی بر هر دانشجو و پژوهندهای که در جهان ادبیات کار و کوشش دارد، واجب است، نمیتوان گفت که ندانستن آن، نقصی آشکار نیست. امروز ادبیات جهان بنا بر نظریهها و نحلهها و مکتبها خوانده میشود و این امر اتفاقاً به فهم ادبی و فلسفی متن یاری میرساند. در این مقاله کوشش شده است با برخی از نظرها و اصول مقبول اندیشههای منتقدان غربی، رو به حافظ شود و حافظ با آن آرا و گفتهها ا...
متن کاملآموزه های غربی در اشعار سیمین بهبهانی
«غرب و غرب زدگی» ادبیاتی است که غربزدگان و غرب گرایان،پس از استعمار و استثمار کشورمان ،در آثارشان به کار بردهاند .هدف آنها تنویر اذهان مردم نسبت به این پدیده قرن بیستمی بوده است. . استثمار فرهنگی ،زمانی خطرناکتر میشود که نویسندگان و شاعران خودی ، زبان گویای آنها شوند و سخن و خواسته های دشمن از حلقوم و حنجره دوستان به گوش برسد. در بررسی آثار نویسندگان و شاعران معاصر ،درمییابیم که ب...
متن کاملاراده آزاد و آموزه های دینی نقد و بررسی پاسخ های اندیشمندان غربی به مسئله تقدیرانگاری
مسئله ارادۀ آزاد همان گونه که تحت تأثیرات علم است، از دین نیز متأثر است. دو نظـریۀ دینـی «پیـش آگاهی خـطاناپذیر الهـی» و «مشیـت الهی» در معـرض خطر تقدیرانگاری هستند. اگر خداوند هر چیزی که در آینده رخ خواهد داد، از جمله اعمال انسان، را می داند و همه چیز تحت کنترل ارادۀ الهی است، پس چگونه ما به عنوان موجودات انسانی قادر خواهیم بود غیر از اعمال کنونی خود عمل کنیم؟ آزادی مستلزم این است که بتوانیم ب...
متن کاملحافظ و نقد اجتماعی
یکی از علتهای دلنشینیِ غزلیات حافظ چندصدایی بودن آنهاست. غزلهایی که گرچه عرفانیاند، اجتماعی نیز هستند. غزلهای اجتماعی حافظ آمیخته با طنز، حدیث نفس و درد جامعهاند. در میان این آمیختگیِ نکات عرفانی و طنز، صدایی رسا شنیده می شود؛ صدایی که منتقدانه و زیرکانه بهنقد جامعه برخاسته است تا در هیاهوی ادعاهای مدعیان و ستمهای فرادستان، فریاد انسانیت سر دهد. در این نوشتار نگاه منتقدانۀ حافظ را در چها...
متن کاملزلف تابدار حافظ بهگزینیهای حافظ در پیوند با «زلف»
«پیوند واژگان» و «تراکم معانی» از بنیادیترین ویژگیهای یک سروده خوب است. این ویژگیها، همواره، در دورههای شعر فارسی در کانون توجه سخنسنجان بوده است. تازهترین دیدگاههای ادبی شعر امروز ایران نیز، در پیشروترین گونههای خود، «تراکم معانی» و «پیوند واژگان» را از عوامل برتری شعر به شمار میآورند. درباره تناسبات لفظی سرودههای حافظ، تا کنون نوشتههای بسیاری پدید آمده است. در این نوشتار، برای پرهی...
متن کاملنقد و بررسی مدیحهسرایی حافظ
اشعار مدحی یکی از موارد محل نزاع در غزلیات حافظ است. برخی محققان، مدیحهگویی این شاعر را منکر شده و ابیات مدحی را افزودهی کاتبان شمردهاند. برخی نیز برای حفظ قداست شاعر، ابیات و غزلهای مدحی وی را تأویل و توجیه کردهاند. بررسی دیدگاههای محققان و تطبیق آن با غزلیات حافظ، نشان میدهد سبب اصلی دیدگاه انکاری یا تأویلی به غزلهای مدحی حافظ دو چیز است: تصور عدم انسجام در ساختار غزل و بیتوجهی به ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
ادبیات پارسی معاصرناشر: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
ISSN 2383-0549
دوره 3
شماره 3 2014
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023